[Arvodesgruppen] Tisdagsinspiration

Gert Lundstedt gert.lundstedt at gmail.com
Tis Mars 22 16:43:25 CET 2022

Hej Arvodesgruppen!

En tisdagsinspiration.

Idag var jag inbjuden till BBM-klubbens årsmöte (Bonnier Business Media)
för att prata om Arvoodeskampanjen.

Vilket jag gjorde.

Kring 20 personer fanns på plats och var med digitalt.

Jag berättade om vad vi vill ha hjälp med av klubben i vårt arvodesarbete:

1.        frilansbudgetens storlek - med stöd i MBL har ni rätt till den
informationen,

2.     frilansarnas ersättningsnivåer – för att kunna ställa krav,

3.     vilka frilansjournalister ni samarbetar med – för att kunna
rekrytera.

Jag sa att vi frilansare och anställda har ett gemensamt intresse av att
hålla arvodena uppe – att sänkta frilansarvoden heller inte är bra för vare
sig de anställdas villkor, eller kvaliteten på journalistiken.

Jag berättade om vår fortsatta strategi. Att vi nu riktar in oss på de
stora frilansinköparna och försöker få till samtal där arvodena är dåliga -
argumenterar utifrån våra verktyg (kalkylatorn, rekommendationen,
frilansavtalet och arvodesguiden) och får i bästa fall till en förbättring,
och går annars vidare med en leveransbojkott.

De undrade vad de kan göra?

Jag underströk: att de hjälper oss med det vi vill veta - de tre punkterna
– att vi håller kontakten och samarbetar, att de bjuder in frilansarna de
samarbetar med och hör hur de har det vad gäller villkor och arvoden.

Till sist knöt jag ihop arvodesarbetet med implementeringen av
upphovsrättsdirektivet, och uppmanade dem att som anställda tänka över vad
implementeringen kan betyda i ersättning för dem. Att vi även kan samarbeta
i den frågan.

Att vi håller kontakten.

Bjud in er till klubbarna ni har på er listor.

Berätta om vår Arvodeskampanj.

Upprätta kontakter och samarbete.

Jag är nu även inbjuden till FOOJ:S årsmöte om en månad – det ena ger det
andra.

Hälsningar och fin tisdagskväll

Gert