[Arvodesgruppen] Debattartikel och nytt mötesdatum

Karin Kämsby matilda at karinkamsby.se
Tis Aug 30 21:34:07 CEST 2022

Hej Nana och Bella!
Jag är mycket ledsen och besviken för att ni två inte är med på mötena och för att du Nana har lämnat Frilans Riks styrelse. Tro inget annat. Jag förstår att det föreligger en konflikt men jag förstår inte vad den handlar om. Känner mig mest som en gammal tant som inte kan begripa vad folk bråkar om. Har allvarligt funderat på om det är en generationsfråga. Kanske handlar konflikten om:
kostnadsredovisning av den pågående arvodeskampanjen,
en hetsig diskussion efter upphovsrättsseminariet i Göteborg
och för få tjejer i panelen på samma seminarium.

Förstår inte heller vitsen med att lämna förbundet eftersom det är ett yrkesförbund som åtminstone försöker hävda yrkesetiska principer, yttrandefrihet med mera. Det kan de andra facken inte göra lika bra. Själv har jag väldigt tvärtemot åsikter gentemot förbundsledningen till exempel när det gäller LAS-uppgörelsen, och det har jag tagit strid för men inte lämnat.
Ledsen
Karin