[idfed] Om idfed at lists.frobbit.se

Leif Johansson leifj at it.su.se
Sat Oct 14 20:46:21 CEST 2006

Denna lista är resultatet av en diskussion mellan mig (Leif Johansson)
och Jakob Schlyter.
Vi två kom fram till att det vore bra att ha ett forum för diskussioner
om identitets-
federationer i Sverige, kanske speciellt eftersom SAML börjar framstå
som defacto-
standarden för detta vilket leder till (tror vi) att allt fler
organisationer och grupperingar
inom landet kommer att börja bygga federationer baserade på Liberty
Alliance eller andra
profileringar av SAML.

Dessutom finns det federationer som inte bygger på SAML. Inom den
akademiska världen
har vi tex EduRoam och CWAA-federationern för VHS NyA.

På internetdagarna den 24-25/10 kommer jag och Jakob tillsammans med
Johan Kjellin
från SNUS att hålla i sessionen "Identitetshantering i praktiken" då vi
bla kommer att bjuda
in alla som är intresserade av ämnet att använda denna lista som forum
för vidare
diskussioner om identitets-federationer och teknologin kring detta.

             MVH leifj