[Jamstalldhetsombud] Digitalt seminarium

hannah.ohlen at fronesis.nu hannah.ohlen at fronesis.nu
Tue Jan 19 11:10:11 CET 2021

Kära ombud!

Det har tagit lite tid att planera kring det tilltänkta digitala
seminariet med Lise Donovan på TCO, men nu har jag och Leonarda landat i
att det bästa vore om vi tillsammans kunde spåna fram några
frilansscenarier som Lise kan ta avstamp i. Nedan följer ett exempel
(frågorna kan vara både längre och kortare formulerade).

----

För en tid sedan sålde jag in ett jobb till en tidskrift, arvodet var 13
000 + moms för 10 000 tecken samt tre bilder.Någon månad efter att jag
fakturerat loggade jag in på Arvodesguiden och såg då att en manlig
frilansjournalist sålt in ett liknande jobb men fått några tusen mer för
jobbet. Jag undrar vad det beror på, för att han var man? Eller för att
mitt efternamn är italienskt? Eller är han mer uppskattad?

Uppdragsgivaren och jag kom inte överens i slutskedet, efter sex år som
frilans har jag aldrig varit med om en liknande uppdragsgivare, han
ville ändra på hela mitt sätt att skriva och strukturera texten. Jag
blev helt sågad. Detta var andra gången jag sålt in ett jobb till
redaktören. Hans respons på texten var likadan båda gångerna. Jag stod
upp för mig och sa ifrån denna gång. Han ville att jag skulle fakturera
8 000 kr då han ansåg att mitt arbete inte var värt mer. Jag pekade på
vårt avtal och på den arbetsveckan jag faktiskt lagt ner på jobbet. Det
tog max en dag, sa han.  Det slutade med att jag fakturerade 13 000  +
moms för jobbet och de betalade. Det blir inga fler uppdrag för
tidningen. Men frågan består, varför får den manliga kollegan ett högre
arvode?

-----

Deadline tänker vi blir första veckan i februari. Ser fram emot att
bolla med er.

Bästa,

Hannah och Leonarda